Rozwój motoryki dużej i czynności samoobsługowych (3-6 lat)


 

Etapy rozwóju motoryki dużej

3 – 3,5 roku 
Staje najpierw na jednej nodze a następnie na drugiej – co najmniej przez 5 sek. z oczami otwartymi; Podskakuje na wysokość co najmniej 30 cm lądując na dwie nogi; Zeskakuje z wysokości 30 cm, nogi złączone; Łapie dużą piłkę rzuconą z odległości 1,5 m; 

3,5 – 4 lata
Kopie nieruchomą piłkę wykonując dwa kroki na początku; Staje na palcach przez 10 sek.; Schodzi ze schodów krokiem naprzemiennym bez trzymania poręczy – co najmniej 5 schodów; Podskakuje na odcinku 60 cm – nogi złączone; Podskakuje w miejscu na jednej nodze – przez co najmniej 3 sek.; Odbija i łapie dużą piłkę;

4 – 4,5 roku
Kopie dużą turlającą się piłkę; Biega i zmienia kierunek bez zatrzymywania; Przebiega dystans około 6 m, zmieniając tempo krok – 3m w jedną stronę, zatrzymanie, zwrot i przebiegnięcie 3 m z powrotem; Nosi duże przedmioty (piłka, lekkie pudło) zasłaniające podłogę;

4,5 – 5 lat
Wykonuje cwał przodem – co najmniej 3 m; prowadzi zawsze ta sama noga, druga nigdy jej nie wyprzedza; Huśta się na siedząco i na stojąco; Stoi na jednej nodze przez 5 sek.; 

5 – 5,5 lat
Wstaje bezpośrednio z leżenia na plecach bez utraty równowagi; schodzi ze schodów niosąc przedmiot – bezpieczny przedmiot (asekuracja); Biegnie przez tor przeszkód omijając przeszkody – tor pomiędzy dwiema liniami, szer. 1,5 m; Rzuca piłkę – piłka trzymana w jednej ręce; rzut od góry; Chodzi na dystansie 120 m po równoważni o szer. 10 cm, bez schodzenia z niej; 

5,5 – 6 lat
Podskakuje na jednej nodze w przód; Wykonuje naprzemienne podskoki – co najmniej 4 razy. 

Rozwój dziecka przebiega różnymi etapami. Różnice w kolejności stadiów rozwojowych i ich czasowe przesunięcia są w pewnych określonych granicach zjawiskiem prawidłowym. Ważne, aby dziecko przebyło wszystkie etapy rozwojowe i mogło przy tym zebrać dostateczny zasób własnych doświadczeń. Każde dziecko potrzebuje różnej ilości czasu na przejście przez poszczególne stadia rozwojowe.

W rozwoju dziecka ruch, odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych są ze sobą zawsze powiązane i wzajemnie na siebie wpływają. Gdy zdolność poruszania się dziecka jest ograniczona, nie może ono w dostatecznym zakresie przetwarzać informacji docierających do narządów zmysłów. Jeśli zdolność postrzegania bodźców przez zmysły została w jakikolwiek sposób zaburzona, nie może rozwinąć się specyficzna zdolność do wykonywania ruchów, a jest ona podstawowym warunkiem rozwoju inteligencji u dzieci w każdym wieku. U wielu dzieci pierwotną przyczyną zaburzenia procesu uczenia się są zaburzenia rozwoju ruchowego. Dziecko uczy się całym ciałem oraz wszystkimi układami zmysłów.

Rodzicu, jeśli masz wrażenie, że u twojego dziecka występują zaburzenia rozwoju ruchowego, obserwuj je uważnie. Spróbuj stwierdzić, czym różni się ono od rówieśników. Zaobserwuj, jakie zadania i czynności sprawiają mu największe trudności. Kiedy i w jakiej sytuacji występują te zaburzenia i na czym polegają?

Czy Twoje dziecko porusza się tak samo jak inne dzieci w tym samym wieku, czy bawi się podobnie, czy ma własne pomysły. Równie jest ważne, aby zaobserwować, co dziecko potrafi robić tak samo lub lepiej, niż jego rówieśnicy. Uważnie obserwuj swoje dziecko i sporządzaj w razie potrzeby notatki.

Wiele informacji wnoszą rozmowy z nauczycielkami w przedszkolu, nauczycielami w szkole gdyż każde dziecko zachowuje się w grupie inaczej niż w domu. Niekiedy w grupie wyraźniej widać pewne różnice i trudności, jakie może mieć dziecko w porównaniu z innymi dziećmi. Sam poproś o szczególne zwrócenie uwagi na Twoje dziecko.

Wybrane umiejętności z zakresu samoobsługi

3 – 3,5 roku
Rozbieranie: ściąga samodzielnie buty, rozwiązując sznurówki, odpinając rzepy rozpina suwak i odpina zatrzaski ściąga spodnie z pasa do stóp.
Ubieranie: wciąga spodnie do wysokości pasa wkłada ręce do rękawów w rozpinanych ubraniach zakłada koszulkę (T-shirt) zakłada skarpety,  zakłada but;

3,5 – 4 lata
Rozbieranie: ściąga spodnie, całkowicie ściąga ubranie, rozpina duże guziki.
Ubieranie: zakłada buty na właściwą nogę, zapina 2 – 3 zatrzaski z przodu ubrania;

4 – 4,5 roku
Rozbieranie: rozbiera się samodzielnie w odpowiednich porach, nie będąc proszonym.
Ubieranie: zakłada ubranie we właściwy sposób (przód z przodu), zapina ubrania z przodu, poproszone ubiera się samodzielnie;

4,5 – 5 lat 
Ubieranie: zapina suwak z przodu ubrania;

5 – 5,5 lat
Rozbieranie: wiesza rozpinane ubranie na wieszaku.
Ubieranie: zawiązuje sznurówki, naśladując dorosłego;

5,5 – 6 lat
Rozbieranie: odwraca ubranie na prawą stronę.
Ubieranie: samodzielnie wybiera i zakłada odpowiednie wierzchnie nakrycie.

Informacja
Pedagog, logopeda, terapeutka integracji sensorycznej, terapeutka treningów słuchowych Tomatis, Johansen, Warnke, NeuroFlow

 
© Praksja. Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i ilustracje: Maja Tywonek

Praksja – Izabella Tywonek, ul. Starościńska 10/12 lok. 41,  02-516 Warszawa, NIP: 521-130-88-90 
Rachunek firmowy, PKO BP S.A. 37 1020 4900 0000 8302 3521 8730, Kod BIC(SWIFT): BPKOPLPW