Etapy rozwóju ruchów precyzyjnych rąk u dzieci w wieku od 1,5 roku do 6,5 lat
1,5 – 2 lata
Wykonuje czynności wymagające używania obu rąk: nawlekanie dużych korali, budowa wieży z 4-8 klocków; zaznaczona preferencja jednej ręki; rysuje zwoje chaotycznych linii (bazgrze);
2 – 2,5 roku
Buduje trójwymiarowe przypadkowe konstrukcje z klocków Duplo lub innych klocków tego typu; rozbiera się samo, potrafi samodzielnie założyć niektóre części ubrania; je samo;
2,5 – 3 lata
Rysuje spirale, koła i linie; ustawia w rzędy zabawki;
3 – 3,5 roku
Tnie papier nożyczkami na kawałki, nazywa swoje poziome i pionowe kreski, koła oraz rysuje krzyże; samo odpina duże guziki i suwaki;
3,5 – 4 lata
Wycina nożyczkami duże kształty, lepi z plasteliny proste rzeczy, używa narzędzi, rysuje ludziki w postaci tak zwanych głowonogów (ręce i nogi wystają prosto z głowy);
4 – 4,5 roku
Nawleka małe korale na nitkę; rysując, trzyma ołówek chwytem trzypunktowym (kciuk, palec wskazujący i palec środkowy), kreśli linie ukośne, które mają przedstawiać na przykład dachy i ubrania;
4,5 – 5 lat
Posługuje się nożem, widelcem i nożyczkami; tnie wzdłuż linii, lubi wykonywać proste prace ręczne: splatanie pasków papieru, przybijanie młotkiem, piłowanie; rysuje przedmioty, potrafi odtworzyć proste rysunki, jak dom lub statek; rysuje ludziki zbudowane z sześciu częśc;
5 – 5,5 roku
Rysowane obrazki zawierają więcej szczegółów, udaje mu się narysować mniejsze rzeczy i dokładne wzory; umie napisać swoje imię drukowanymi literami;
5,5 – 6 lat
Zawiązuje samodzielnie buty, rysuje małe, ciągłe wzory jak pętelki lub fale;
6 – 6 ,5 roku
Odróżnia lewą rękę od prawej i potrafi je nazwać; potrafi zbudować według wzoru proste modele, na przykład z klocków Lego; uczy się pisać.
Źródło: „Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania” S. Pauli i A. Kisch